Du har sökt jobbet, tagit dig igenom den snåriga urvalsprocessen och nu sitter du här, på intervjun - hurra! Hur ska du nu på bästa sätt förvalta denna chans och se till att sticka ut ur mängden? Det är säkert ingen nyhet för dig att du hellre ska berätta om situationer då du uppvisat efterfrågade egenskaper och kompetenser snarare än att konstatera att du är ansvarsfull, flexibel och utåtriktad, eller vad det nu är. Men hur berättar du då om dessa situationer på ett fängslande sätt? Jo, du använder dig av storytelling!
Har du matchat med drömarbetsgivaren? Bra jobbat! Kanske är du nervös men brinner samtidigt av iver att få berätta om dig själv och varför du borde få jobbet; du vill få med allt av vikt och lite till. Här rustar vi dig med fem tips för att hålla nervositeten i schack och lyckas på intervjun.
Vi behöver inte snöa in alldeles på grekisk mytologi eller den dramaturgiska kurvan för att göra poängen, det viktigaste är att du håller dig till, och kommer ihåg, den röda tråden.
Här följer fem saker att tänka på ifall du vill använda dig av storytelling under intervjun för att marknadsföra produkten - dig själv!
Känslor
En av anledningarna till att berättande är ett kraftfullt sätt kommunicera är för att det appellerar till din åhörares känslor. Du bygger helt enkelt ett band mellan dig och mottagaren. Många beslut fattas med hjärtat, utifrån känslomässiga argument, även om vi tror att vi är helt rationella. Dessutom är en målande beskrivning av en situation ofta roligare att lyssna till än ett knastertorrt föredrag.
Människan i fokus (låt din personlighet lysa igenom)
Om du använder dig av storytelling som grepp har du ett ypperligt tillfälle att låta din personlighet lysa igenom på ett professionellt sätt. Men var dig själv, tanken med storytelling är ju inte att du ska spela teater eller lägga dig till med en massa yviga gester som inte är din stil. Utan hur du berättar, vad du fokuserar på och hela ditt kroppsspråk visar ju vem du är - istället för att du måste tala om det!
Strukturen
Alla har väl någon gång fått hjärnsläpp under en intervju eller pitch. Sånt händer och det är helt OK. Det fiffiga med en inövad “story” är att om du kommer av dig har du en struktur att falla tillbaka på.
Säg att du vill berätta om ett lyckat kundmöte - bygg upp berättelsen med en tydlig början, mitten och slut och välj ut vissa nyckelord som hjälper dig fram genom berättelsen. Det gör det lättare för dig att plocka upp tråden, ifall du skulle tappa den.
Poängen
Din berättelse har ju ett mål, eller hur? Kanske vill du påvisa att du är bra på att hantera stress eller hur du övervann din nervositet för att tala inför en grupp människor. Använd dig av berättelsens kraft, bygg upp spänningen för att sedan leverera slutklämmen - det du åstadkommit! Det ger en wow-effekt som den du talar med garanterat kommer komma ihåg…
Minnet
… vilket leder oss till den sista punkten; det du helst av allt vill åstadkomma på din intervju är ju ett gott intryck, och att du blir ihågkommen. För en rekryterare med många möten och intervjuer på agendan kan det vara lättare att komma ihåg en berättelse än en föreläsning. Att öva in en rutin anpassad för klassiska intervjufrågor kan förbättra dina utsikter att gå vidare i processen. Håll dig till sanningen och använd en bra historia för att berätta om dina styrkor och egenskaper helt enkelt!
Comments