Motivation och checklista i jobbsökardjungeln!

Uppdaterad: jun 29

Jobbcoachen Petra erbjuder handfast stöd och tips på hur du kan rusta och coacha dig själv som arbetssökande. Oavsett om du är mellan jobb en kort period, söker ditt första arbete eller av någon anledning har varit borta från arbetsmarknaden ett tag så är det viktigt att komma ihåg att du faktiskt inte är sysslolös, om än arbetslös, för tillfället.


Att söka jobb är en hel vetenskap i sig, med olika skolor och metoder för att skapa professionella ansökningshandlingar, hitta jobb att söka och inte minst bibehålla motivationen. Som tur är finns det en del knep för hur du kan gå tillväga rent praktiskt men också hur du behåller geisten och drivet.


Vi ska inte ljuga, klart det kan kännas motigt, men det kommer med största sannolikhet inte bli lättare imorgon eller nästa vecka. Och du är ju här, eller hur? Så nu kör vi!



Målsättning

Tänk hur stort eller litet du vill! Vi skissar upp ett antal frågeställningar som hjälper dig att sätta ett, eller flera, mål.


- Vad är ditt förstahandsval?

- Har du en plan B?

- Har du en plan C?

- Är det möjligt att du tar dig till ditt huvudmål via till exempel plan C?

- Vilken sysselsättning har andra människor med liknande kompetenser som du?

- Kan du bredda dig, finns det andra typer av tjänster eller sysselsättningar som du inte utforskat? Eller någonting som ingen annan vill göra?


Inventera

Gå igenom dina styrkor och intressen, vad gör dig unik - tro på dig själv och pinna det! Be vänner och familj om input, de känner dig väl.

Håll dig uppdaterad och ta del av kurser, information och föreläsningar online. Låt din jobbsökartid bli en period i livet då du också får chansen att ta ett helhetsgrepp och utbilda dig i något du är intresserad av, det kommer hjälpa dig att hålla motivationen uppe.


Planering, rutiner och struktur

Inte bara gällande det grundläggande som att ställa klockan, äta ordentligt och gå en promenad på lunchen; utan dela in dagen i olika pass:


- Färdigställa CV:t.

- Delta i ett webinar.

- Läs på om presumtiva arbetsgivare.

- Snygga till din profil på LinkedIn.

- Följ upp skickade ansökningar.

Och så vidare.

Strukturera dina timmar på ett sätt som passar dig, till exempel i trello, excel eller varför inte i ett hederligt spiralblock? Lite ordning och reda kommer göra dig mer effektiv!


Ansökningshandlingar

Med dina ansökningshandlingar presenterar du dig själv och ger ett första intryck, gå rakt på sak och var koncis med vad du kan bidra med! Investera tid och jobba kontinuerligt med ditt CV, skapa en stabil stomme som du enkelt kan rikta, matcha och anpassa mot specifika arbetsgivare och tjänster, använd en aktuell bild eller spela in en film, be någon annan läsa igenom och hålla utkik efter slarvfel samt ge förslag och återkoppling på formuleringar och språk.


Nätverk och spontanansök

Använd LinkedIn – detta guldkorn till plattform i yrkessammanhang. Var noga med din profil, ditt CV, och ta chansen att vara aktiv och bjussig, knyta kontakter och visa vem du är. LinkedIn är dessutom ett fantastiskt användbart sökverktyg, din framtida arbetsgivare finns med största sannolikhet på kanalen tillsammans med rekryterare, personer som verkar inom din bransch och människor att lära sig av i största allmänhet.


Draghjälp

Ensam är inte stark! Har du en vän eller bekant i samma sits? Gör gemensam sak och peppa varandra. Om inte: använd ditt minglande på LinkedIn som en språngbräda till andra i din situation och hämta inspiration, kraft och tips därifrån.


Beröm

Var snäll mot dig själv, unna dig pauser och beröm! Du kommer orka mycket mer och längre ifall du blir positivt bemött - om så bara av dig själv. Du fixar detta!


Rusta och matcha! Petra Svensson delar med sig av sina bästa tips.