När du blivit arbetslös kan finns konkreta steg att ta för att komma på rätt spår igen. Här är en praktisk arbetslöshet-checklista över vad du ska göra steg för steg – från första dagen till hur du hittar ett nytt jobb.
Under uppsägningstiden
Det finns flera saker att göra redan under din uppsägningstid innan du blivit arbetslös.
Skriv in dig på Arbetsförmedlingen
För att inte förlora eventuell ersättning från a-kassan och inkomstförsäkring bör du så snart som möjligt skriva in dig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.
Begär ledighet för att söka arbete
Om din uppsägning grundar sig i arbetsbrist har du rätt till att ansöka om en skälig ledighet för att söka nya jobb. Den kan exempelvis nyttjas för att gå på anställningsintervju på betald arbetstid.
Fråga om ett tjänstgöringsbetyg
Ett tjänstgöringsbetyg med goda vitsord kan vara avgörande när du söker nya jobb. Det är ett skriftligt intyg från din arbetsgivare som beskriver din anställning, dina arbetsuppgifter och hur du har utfört ditt arbete. Ditt betyg ska innehålla:
Ditt namn och arbetsperiod
Beskrivning av dina arbetsuppgifter
Omdöme om din arbetsinsats
Vid arbetslöshet
Du räknas som arbetslös från och med din första dag utan arbete och du kan du påbörja nedan steg.
Boka planering med Arbetsförmedlingen
När du har loggat in och anmält dig hos Arbetsförmedlingen har du möjlighet att boka ett planeringssamtal. Under samtalet går ni igenom din situation och sätter upp en plan för ditt jobbsökande. Oftast går ni igenom:
Dina kompetenser
Vilka typ av jobb du söker
Tips och råd för att hitta jobb
Din framtida aktivitetsrapport
Begär arbetsgivarintyg
För att kunna få ersättning från a-kassan är det viktigt att du har ett arbetsgivarintyg. Enklast är att tipsa din tidigare arbetsgivare om att använda e-tjänsten Arbetsgivarintyg.nu och direkt ladda upp ditt intyg hos A-kassan. Annars kan du skriftligen begära ditt intyg på mail eller få det hemskickat.
Ansök om ersättning
Kontakta din a-kassa och ansök om ersättning. För att din ansökan ska bli komplett behöver du ladda upp ditt arbetsgivarintyg och eventuellt andra dokument. Granska din ansökan noggrant innan du skickar in den.
Hur många jobb måste man söka när man är arbetslös?
Det varierar beroende på din situation, men du måste aktivt söka arbete och redovisa dina aktiviteter i en aktivitetsrapport varje månad. Under ditt planeringssamtal med Arbetsförmedlingen får du reda på hur många jobb du måste behöver söka.
Sök jobb
När du är anmäld som arbetslös och har ansökt om ersättning är det dags att förbereda dig för att aktivt söka jobb.
Förbered ditt CV och personliga brev
Ett uppdaterat CV och välskrivet personligt brev är avgörande för att lyckas i ditt jobbsökande. Se till att ditt CV tydligt visar dina färdigheter, erfarenheter och prestationer. Anpassa ditt personliga brev för varje ansökan och betona varför just du är rätt person för jobbet.
CV-tips: Håll det kort, tydligt och relevant
Personligt brev: Skriv kort om dina styrkor och vad du kan bidra med
Sök jobb aktivt och strukturerat
Sök jobb brett och var proaktiv genom att kontakta företag direkt med lediga tjänster eller skicka en spontanansökan. För att hålla dig organiserad, skapa en plan för ditt jobbsökande och notera dina ansökningar. Använd Platsbanken, LinkedIn och andra jobbsajter för att hitta intressanta jobbannonser.
Veckoplanering: Bestäm hur många jobb du ska söka varje vecka
Nätverkande: Prata med tidigare kollegor eller gå med i branschforum
Få stöd genom Rusta och Matcha
På Karriärkonsulten hjälper vi dig hitta drömjobbet genom vår tjänst Rusta och Matcha. Vi hjälper till rätt jobb genom individuellt stöd, personlig coaching och jobbförmedling. Du behöver bara kontakta din handläggare på Arbetsförmedlingen för att ansöka och välj Karriärkonsulten som din leverantör.
Комментарии